Mammi Eken

Mammi Eken

söndag 7 december 2014

Äntligen får jag lite tid att berätta något som ni inte tror är sant. Men det är fakta. Vi har ju en katt som kom till oss för 16 år sedan. Vi har aldrig fått röra vid henne, hon går aldrig in om dörren, fick inte ens klappa med ett finger på hennes rygg, medan vi gav henne mat. Visste inte vilket kön det var, eftersom hon aldrig var nära oss. Första sommaren här kom hon plötsligt med 2 kattungar, som vi fick hjälp att ta bort. Sen har jag regelbundet gett henne P-piller i maten. Vi döpte henne till Grånos, neutralt namn och en underbar grå päls. För några veckor sedan ändrades hon rejält. Hon spatserade in genom dörren, gick bort till Sayas & Elvis matskålar. Letade upp sovplatser, vi kunde klappa henne och hon betedde sig som en normal katt. Har fått reda på att även äldre djur kan få "ålderskrämpor" precis som vi.Numera går hon ut c:a ½ min åt gången. Gör sina behov i kattlådan. Efter ett litet tag tyckte jag hon blev lite rund om magen, oh hemska tanke, hade glömt P-piller till henne, som jag gett henne varje vecka i nästan 16 år. Delvis får jag väl sätta lite skuld i att jag har så fruktansvärt mycket att hålla reda på, med mediciner, läkarbesök och dialys. På grund av rådande omständigheter, måste det ju vara jag som "tog hand om det" Hon hade gått ut och lagt sig i "sommarladan" som hon alltid haft. hon kom in  igen och då hörde jag ett litet kattljud. Tvingades att förbereda "avdagatagandet" men när Grånos gick ut igen, drog hon ut pläden som legat där inne i hennes hus, och på den låg en enda liten kattunge, den var död, så jag slapp det vidriga utan skötte bara om begravningen.


Nu kommer jag med en riktig VARNING !!!!
För någon vecka sedan, skulle jag gå upp på natten för toabesök. När jag kom ut i hallen, kändes något konstigt i luften. Går ut i köket och där var 3 plattor påslagna på spisen. Eftersom jag är en riktig kollarnörd, vet jag att spisen var avstängd långt innan jag la mig. Vi slog våra kloka huvud ihop och kom fram till att det var Grånos som klättrat upp där. Vår katt Saya var inte inne på den natten, så hon var utesluten, sen märkte jag att en lite påse med hundgodis, var helt söndertuggad. Eftersom Elvis inte kan ens gå upp för trappor så var ju även han utesluten. Jag gjorde därefter ett skydd av hård kartong och vek det både upp- och nedtill, så det skall rejäl kraft att få bort det, som pricken över i är det teipade jag det både uppe och nere. Som tur är "stänger" värmen av när det blir för mycket. Nån gång har man väl haft "Änglavakt"!
I går den 6 dec. och jag tittade lite extra i trädgården, blev jag förstummad. Massor av blommor fanns det och buskarna var fulla med skott. Bad Elvis att sitta fint, så skulle jag ta ett foto, men han var inte intresserad. Så här blev kortet i alla fall.


Förra veckan avslutade vi med Julbord på Björksäter, och ett underbart uppträde av allas vår
Hasse Andersson.

Hasse och hans fru har faktiskt varit hos mig och handlat. Verkar precis lika trevlig "privat"
Ha en fortsatt trevlig advent
Marianne

3 kommentarer:

  1. Vilken underbar berättelse, även om det var en död liten ungen! Och vilket skrämskott det där med spisen!!
    Ja, ibland händer det konstiga saker - som att "gamla källingen" börjat baka på äldre dar! *fniss*
    KRAM till alla
    Susie

    SvaraRadera
  2. Oooops! Skönt att det ordnade sig ändå....är INTE roligt att ta bort djur....Vilken tur sedan det där med plattorna, ja ibland ska man lite extra änglavakt...Javisst har det varit en märklig höst.....jag har också haft blommande blommor här nu (om du vill får du gärna kika in på min blogg så ser du hur det blommar) och då bor jag ändå i zon 3-4! Häftigt tycker jag.
    Tack för titten. / Carina

    SvaraRadera
  3. Ojdå som det kunde bli . . . fy på dig Grånos, hmmm undrar om hon gjorde det med flit, hi hi . . . .
    Tur du är en 'kollar-nörd', vad kunde annars hänt.
    Änglar de finns runt omkring oss, de ger oss en knuff i rätt riktning ibland.
    Önskar er alla tre - fyra (Grånos också) en fridfull skön jul redan.
    Vi reser till värmen, men vi har husvakt och allt hos oss, vi bara kände att lämna allt och sticka.
    Tur att vi kan göra detta, då måste man passa på medans man är ung, hi hi . . . .
    Varma kramar/ Eva o Rolf

    SvaraRadera

Jag blir så glad, för varenda kommentar.