Mammi Eken

Mammi Eken

fredag 7 november 2014

Otroligt !!!

Från Juni tills nu i November, blommar kl 8-Blomman
Den heter ju egentligen Nattljus, och lyser verkligen upp.


Världens äldsta träd Ginko, är verkligen snyggt, både när det är som störst



och färgkombinationer med vanliga gröna blad



De här har jag fotat i dag, en bit in i november

Här är den rostiga järngrinden omgiven av blommor

Sen gjorde jag lite fuskarbete vid ingången





Den konstiga grejen till höger är en del av ett träd

Ha det så gott
Marianne

3 kommentarer:

  1. Hej på er där nere i söderns-land, har ni lika mycket sol som blommor då kommer jag på direkten, hi hi . . . .
    Gillar inte de mörka dystra dagarna, men vad trevligt att få se dina blommande växter, härligt lysande är Ginkon.
    Den har jag inte i min trädgård, har skrivit upp på min 'vill ha lista' nu.
    Så fint du har dekorerat vid ingången, jätte gulligt, och trädroten är ju mycket vacker, sådant är lite speciellt.

    Hoppas allt är som vanligt hos er, ha en trevlig helg, kram/ Eva
    Puss på nos till Elvis.

    SvaraRadera
  2. Vadå "fusk".....!? Det var ju skitsnyggt (om man får säga så).
    Det där med att titta ut direkt i vågorna var inte att tänka på. Det var kolsvart och salongen ligger på 7:e planet så man ser inget hav - inte förrän vågorna slår över fönstren. Men...jag kräks aldrig, i alla fall inte så länge jag lutar mig bakåt i stolen och inte rör mig! *fniss* Det var dock väldans skönt att det var plattvatten hem.....
    Nu hoppas jag att livet snabbt återgår till vardagen igen, det har varit hemskt jobbigt sista tiden. En annan nära väninna här, hon och hennes man spenderar alltid julafton med oss, har opererat hjärtat. En stor avancerad klaffoperation som hon fasat för i flera år och skjutit upp hela tiden, men nu opererades hon för 14 dagar sen i Stockholm. Allt gick bra, men sen fick hon ett bakslag efter två dagar så man började oroa sig igen. Som tur är så styrslade allt till sig och hon flögs - med helikopter - ner hiti slutet på förra veckan och hon är nu på bättringsvägen. Även om den är lång. Hon är ingen ungdom heller och då påverkar det kroppen i övrigt också, hon är 78. Idag ska vi få besked om var vi kan hälsa på henne; På sjukhuset, på rehabilitering eller kanske t.o.m. hemma (dom har inte bara en villa här i Eksta utan också en modern lägenhet i Visby). Ja, ja - det har varit mycket sista tiden, men som sagt nu ser jag fram mot nästa år!

    KRAM och VOFF till er alla
    Susie, Rolle och Santos

    SvaraRadera
  3. Jag förstår att du inte orkar hålla på med "allting", det kan bli alldeles för mycket ibland! Här har väl saker och ting styrslat till sig, i fredags var vi upp till Visby och shoppade lite samt hälsade på vår nyopererade vän som kommit hem från sjukhuset redan.
    Det underliga i det sammanhanget är att hennes gubbe Cronis - Rolles gamla skolkamrat - bor kvar här nere i Eksta!? Alltså är hon ensam i lägenheten! Mycket konstigt!!
    Fast jag tror att hon är lika glad för hennes gubbe är världens mest bortskämda (ja, hon får skylla sig själv) och kan knappt koka kaffe åt sig. Så bodde han med henne så åkte väl hon på att passa upp på honom trots operationen. Han är otrolig.....
    Han var här och fick middag samma dag jag åkte till Stockholm. Rolle böt till vinterhjul precis innan jag åkte, det varnades för snö och halka på radion, så istället förberedde jag middagen ordentligt med att duka och skala potatis. Sen hade jag gjort några matlådor, det var rullader och kalops (Cronis äter bara "vanlig" mat, inget roligt) som Rolle bara skulle värma i micron.
    När sen Rolle satte på potatisen så kommenterade Cronis; "Jaså, du får agera kärring....." Va!? Trodde han att han var rolig? Rolle och han är lika gamla (74) , men Rolle brukar säga att han mer är som flera generationer äldre i tankesättet och hur han anser att man ska fördela sysslorna hemma. Alltså gubbar ska inte behöva göra någonting.....
    Jag har aldrig varit riktigt förtjust i Ginko (som används mycket inom bonsaiodling) och aldrig haft någon, men efter att ha sett er i höstfärgen så måste jag nog skaffa mig en. Jag älskar ju gula blad i trädgården!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera

Jag blir så glad, för varenda kommentar.