Mammi Eken

Mammi Eken

söndag 10 augusti 2014

Har ju skrivit om en katt vi tog hand om för 16 år sedan, som vi aldrig fått röra, eller gått in i huset. Så helt plötsligt fick jag klappa henne på ryggen, när jag gav henne mat !!! Sen går hon in i hallen och sätter sig, sen snor hon lite av Elvis mat. Hon kan sätta sig i rummet och tvätta sig, eller lägga sig och sova. Under alla de år vi haft henne, har sånt här varit otänkbart. Sen får jag höra av en bekant, att även djur kan drabbas av "äldresjukdomar" precis som vi kan, Demens Alzamers och allt vad de heter. Detta förklarade ju varför hon blivit så annorlunda. Har ju det ganska jobbigt som ni förstår, med en sjukling hemma, alla dessa tider att passa o.s.v. vilket har lett till att jag glömt kattens "Grånos) P-piller några gånger, och vad händer, jo då grannens hankatt kommer på besök. När vi märkte att hon var lite rundare, misstänkte vi att det var tack vare mitt slarv, som hon blev gravid. Under de omständigheter vi lever i, fick ju jag ta på mig att ta hand om det hela. En dag hörde jag ett ljud som kom från hennes "bostad"  ute på vår köksaltan. Efter ett par timmar när jag kollar, har Grånos dragit ut frottélakanet som hon har som liggunderlag, och där låg en liten kattunge, död tyvärr. Det påstås ju att om en katt som är så gammal, får "barn" så dör antingen modern eller barnen. Det blev en anständig begravning i alla fall.
Här sitter Grånos och Elvis i hallen.
En blomställning behöver ju inte vara så avancerad, för att passa in. Detta är delar av ett träd, som skalats efter konstens alla regler. Smidet på väggen bakom är "Cosmus" som Uno gjort.
Sen har vi fått en självsådd solros, med 7 knoppar på, den landade precis vid kanten av stenrabatten.
De lila luktärterna tycks trivas hos stamrosen.
Nattljus eller kl "8-blomma" gör verkligen skäl för namnet.
I den sena kvällen syns de så här vackert.
Ha det så gott
Marianne 

3 kommentarer:

  1. Lite nattljus behöver jag nu, här är släckt i hela huset för att inte 'flygfän' ska flyga in, jag öppnar alltid överallt och vädrar innan jag lägger mig.
    Jag är en nattuggla, hi hi . . .
    De blommorna lyser fint, luktärtorna är så vackra, en riktig sommar blomma. Någon fågel måste ätit upp mina ärtor, för de är borta.
    Men ett nytt försök till nästa år igen.
    Elvis tittar så nyfiket på katten, hoppas de är vänner.
    Snart får ni gäster, har jag hört från småfåglar som sjungit i mitt öra, *fniss*
    Kram till er/ Eva

    SvaraRadera
  2. Den blivande gästen tycker också att du har vackra blommor. Mina börjar se lite medtagna ut efter all värme och hur det ska gå med dom när vi är bort har jag inte en aning om. Vår "grannvattnare" ska till thoraxkliniken i Stockholm och om hennes gubbe kan vattna tvivlar jag på!
    Snart syns vi,,,,,
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Du behöver inte oroa dig för att du har mycket ogräs, här är det helt överväxt och gräsmattan är numera en bellismatta. I långrabatten mot kohagen har salmbären (svarta hallon/björnbär som växer lågt i revor) börjat slingra sig in i gräsmattan. Jag vill inte ha dom i rabatten ens.....men dom är omöjliga att utrota. Men så blir det när man inte hunnit med ordentligt..... Har spenderat för mycket tid i poolen antagligen! *fniss*
    Snart syns vi!
    Susie

    SvaraRadera

Jag blir så glad, för varenda kommentar.